یکشنبه 02 ارديبهشت 1397 ساعت: 09:17
مقالات تخصصی
نمایش سنتی ایران
مقالات موسیقی
تاریخ هنر ایران
موسیقی محلی ایران
مقالات تئاتر
فرهنگ و هنر-مقالات تخصصی
چهارشنب 92/11/16 |
ساعت: 09:09 |
کد خبر: 2217 |
بازدید: 45851 | ©
کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: برای ساختن فیلم علاوه بر منابع ایرانی، به منابع عربی نیز رجوع شده است، گفت: تصمیم برای ساخت رستاخیز ۱۴ سال قبل در دمشق و عهدی که بین من و احمد مسجدجامعی بسته شد، صورت گرفت.
به گزارش هنر ایرانی به نقل از خبرگزاری فارس،درویش: برای ساخت رستاخیز ۱۴ سال پیش زیر بارانهای دمشق عهد بستیم/ قلیزاده: تمام بودجه فیلم متعلق به بخش خصوصی است
نشست پرسخ و پاسخ فیلم رستاخیز با حضور احمدرضا درویش کارگردان،علی قلیزاده تهیهکننده، مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس، حسین جعفریان فیلمبردار، علی قائممقامی مدیر تولید، محسن موسوی،کامران سحرخیز، بهروز پاک نهاد، فریدون جیرانی و سایر عوامل فنی آن برگزار شد.
احمدرضا درویش در ابتدای نشست با اشاره به شور و اشتیاق خود برای اینکه پس از 10 سال در نشست خبری جشنواره حضور پیدا میکند، گفت: حدود 14 سال پیش به همراه احمد مسجدجامعی به دمشق رفتیم و در یک روز بارانی پس از زیارت حرم حضرت زینب(س) برای در امان ماندن از باران زیر یک سقف پناه گرفتیم و حدود یک ساعت در مورد سینمای ایران و نسبتش با موضوعات تاریخ صدر اسلام صحبت کردیم و من همانجا گفتم یکی از آرزوهایم این است که اثری در ارتباط با عاشورا در کارنامهام وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: بعد از گفتوگوها به شخصیت حضرت عباس(ع) رسیدیم و من گفتم با وجود اینکه ایشان از برگزیدگان هستند اما معصوم نیستند و چرا نباید چهره ایشان را نشان بدهیم که آقای مسجدجامعی هم با من هم عقیده بودند و در زیر باران با هم عهد بستیم تا بدون اینکه زمان و مکان این عهد مهم باشد، حتما این فیلم را بسازیم و در نهایت این عهد امروز انجام شده است و آقای مسجدجامعی فارغ از تمامی مسئولیتشان در 14 سال گذشته همراه این پروژه بودند.
درویش خاطرنشان کرد: عوامل و نیروهای انسانی پرشماری در این پروژه مشارکت داشتند و چه عوامل ایرانی و چه آنهایی که در خارج از کشور همراه ما بودند با باور و عشق به نهضت امام حسین(ع) در این پروژه حضور پیدا کردند.
درویش همچنین در خصوص اینکه از چه منابعی برای تحقیق و ساخت رستاخیز استفاده کرده است، گفت: در تیتراژ کار اشاره شده است اما در مورد منابع و مآخذ واقعیت این است که هرچقدر هم منابع ایرانی زیاد باشد اما شاید دهها سال تحقیق هر کدام از آنها زمان ببرد و نکته دیگر این است که در مورد عاشورا و نهضت امام حسین(ع) در طول تاریخ هرکس با هر درجه عشق و علاقهای سعی کرده تا کاری را انجام دهند و همه قدمی در ماندگارشدن قیام امام حسین(ع) برداشتهاند و این منابع تنها مخصوص به کشورمان و امام حسین(ع) نمیشود و بسیاری از اهل سنت و اعراب و نویسندگان و مورخین غیر مسلمان در مورد این ماخذ کتاب نوشتهاند.
کارگردان رستاخیز خاطرنشان کرد: ماهیت تحقیق، تا انتهای پروژه ادامه داشته است و در ابتدای کار نیز دو سال به طور کامل صرف تحقیق و پژوهش بود که تنها مختص به امام حسین(ع) نبوده است و از شرایط زیست اجتماعی و فرهنگی حدود 400 سال قبل از بعثت حضرت رسول تا 200 سال بعد از شهادت امام حسین(ع) مورد تحقیق قرار گرفت، ضمن اینکه فیلمنامه هم پس از 6 یا 7 بار بازنویسی برای تحقیق به مراجع داده شد، ضمن اینکه این کار مشاوره نظامی هم داشته است.
در ادامه نشست حسین جعفریان در خصوص شیوه فیلمبرداری این کار اظهار داشت: روال معمولی این گونه است که وقتی فیلمنامه را میخوانیم ایدهای برای ساختار بصری فیلم به ذهنمان میرسد و بعد با کارگردان مطرح میکنیم و به نقطه نظر مشترک میرسیم. در این فیلم هم به همین شیوه کار شد با این تفاوت که من در رستاخیر توانستم از حضور یک فیلمبردار استفاده کنم و بیشتر صحنهها توسط آقای برازنده فیلمبرداری شد و من همراه با آقای درویش پشت مونیتور بودیم و در مورد قابها صحبت میکردیم.
وی ادامه داد: این فیلم جزو آثار فاخر سینمای ایران به حساب میآید اما از نظر امکانات فنی چیز فوقالعادهای در اختیارمان نبود و با همان امکاناتی که در سینمای ایران موجود است، کار را انجام دادیم و حتی در سال 89 بعضی از امکاناتی که سینمای ایران امروز دارد را نداشتیم.
مدیرفیلمبرداری رستاخیز همچنین با یاد زندهیاد محمد صاحبی اظهار داشت: یکی از تلخترین دوران کار من در رستاخیز اتفاق افتاد و یکی از بچههای گروه من زندهیاد محمد صاحبی از بالای سکو سقوط کرد و متاسفانه جانش را از دست داد.
بر اساس این گزارش، در ادامه نشست علی قلیزاده تهیهکننده رستاخیز نیز در خصوص ساخت این فیلم گفت: فیلم رستاخیز سابقهاش به سال 80-81 برمیگردد که اولین قدمها برایش برداشته شد و سرانجام در بهمن 88 به فیلمبرداری رسید که 11 ماه فیلمبرداری به طول انجامید و یک سال و نیم مراحل پس از تولید آغاز شد که افراد زیادی برای آن زحمت کشیدند.
وی در مورد هزینههای تولید رستاخیز خاطرنشان کرد: وقتی فیلمی توسط بخش دولتی ساخته میشود مردم حق دارند از جزئیات آن مطلع باشند اما وقتی یک پروژه در بخش خصوصی ساخته میشود، حق دارد تا بخشی از اطلاعات را نزد خود نگه دارد و این پروژه نیز صرفا با منابع بخش خصوصی نیز ساخته شد و در جذب منابع هم رعایت شد تا همچون موضوع پاکیزگی صورت گیرد.
علیقلیزاده تصریح کرد: بیش از 50 درصد از منابع مالی خارج از ایران جذب شد و آدمهای مختلف در قالب دو شرکت سرمایهگذاری کردند اما بعضی از دوستان نیز نقش حمایتی داشتند و مثل همه فیلمهای دیگر و به رسم ادب و احترام در تیتراژ حضور دارند اما سهامداران بخش خصوصی هستند.
تهیهکننده رستاخیز در ادامه بیان داشت: از مطرح شدن ایده تا زمان ساخت 12 سال طول کشید و این مدت همگی صرف تولید فیلم نشد اما در تمام این 12 سال من و آقای درویش عمرمان صرف این کار شد.
همچنین مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس رستاخیز نیز در سخنانی اظهار داشت: بهترین کارم که اولین کار احمدرضا درویش بود به نام «آخرین پرواز» را با او انجام دادم و بهترین کارم نیز آخرین کار درویش به نام رستاخیز است و وقتی از طرف مدیر تولید این کار با من تماس گرفته شد با وجود اینکه کارهای تاریخی زیادی انجام دادم اما تمام منابع توسط آقای درویش در اختیار من قرار گرفت که برخی از لوکیشنها را بازسازی کردیم و برخی را کاملا ساختیم.
وی تاکید کرد: مطلب مهم دید آقای درویش و علیقلیزاده بود که آنها به صنعت سینمای ایران فکر میکردند و باید از آنها تشکر کنم که به گروه صحنه و گریم ایرانی اعتماد کردند و این اعتماد، اعتماد به نفس ما را هم بیشتر کرد.
نشست پرسخ و پاسخ فیلم رستاخیز با حضور احمدرضا درویش کارگردان،علی قلیزاده تهیهکننده، مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس، حسین جعفریان فیلمبردار، علی قائممقامی مدیر تولید، محسن موسوی،کامران سحرخیز، بهروز پاک نهاد، فریدون جیرانی و سایر عوامل فنی آن برگزار شد.
احمدرضا درویش در ابتدای نشست با اشاره به شور و اشتیاق خود برای اینکه پس از 10 سال در نشست خبری جشنواره حضور پیدا میکند، گفت: حدود 14 سال پیش به همراه احمد مسجدجامعی به دمشق رفتیم و در یک روز بارانی پس از زیارت حرم حضرت زینب(س) برای در امان ماندن از باران زیر یک سقف پناه گرفتیم و حدود یک ساعت در مورد سینمای ایران و نسبتش با موضوعات تاریخ صدر اسلام صحبت کردیم و من همانجا گفتم یکی از آرزوهایم این است که اثری در ارتباط با عاشورا در کارنامهام وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: بعد از گفتوگوها به شخصیت حضرت عباس(ع) رسیدیم و من گفتم با وجود اینکه ایشان از برگزیدگان هستند اما معصوم نیستند و چرا نباید چهره ایشان را نشان بدهیم که آقای مسجدجامعی هم با من هم عقیده بودند و در زیر باران با هم عهد بستیم تا بدون اینکه زمان و مکان این عهد مهم باشد، حتما این فیلم را بسازیم و در نهایت این عهد امروز انجام شده است و آقای مسجدجامعی فارغ از تمامی مسئولیتشان در 14 سال گذشته همراه این پروژه بودند.
درویش خاطرنشان کرد: عوامل و نیروهای انسانی پرشماری در این پروژه مشارکت داشتند و چه عوامل ایرانی و چه آنهایی که در خارج از کشور همراه ما بودند با باور و عشق به نهضت امام حسین(ع) در این پروژه حضور پیدا کردند.
درویش همچنین در خصوص اینکه از چه منابعی برای تحقیق و ساخت رستاخیز استفاده کرده است، گفت: در تیتراژ کار اشاره شده است اما در مورد منابع و مآخذ واقعیت این است که هرچقدر هم منابع ایرانی زیاد باشد اما شاید دهها سال تحقیق هر کدام از آنها زمان ببرد و نکته دیگر این است که در مورد عاشورا و نهضت امام حسین(ع) در طول تاریخ هرکس با هر درجه عشق و علاقهای سعی کرده تا کاری را انجام دهند و همه قدمی در ماندگارشدن قیام امام حسین(ع) برداشتهاند و این منابع تنها مخصوص به کشورمان و امام حسین(ع) نمیشود و بسیاری از اهل سنت و اعراب و نویسندگان و مورخین غیر مسلمان در مورد این ماخذ کتاب نوشتهاند.
کارگردان رستاخیز خاطرنشان کرد: ماهیت تحقیق، تا انتهای پروژه ادامه داشته است و در ابتدای کار نیز دو سال به طور کامل صرف تحقیق و پژوهش بود که تنها مختص به امام حسین(ع) نبوده است و از شرایط زیست اجتماعی و فرهنگی حدود 400 سال قبل از بعثت حضرت رسول تا 200 سال بعد از شهادت امام حسین(ع) مورد تحقیق قرار گرفت، ضمن اینکه فیلمنامه هم پس از 6 یا 7 بار بازنویسی برای تحقیق به مراجع داده شد، ضمن اینکه این کار مشاوره نظامی هم داشته است.
در ادامه نشست حسین جعفریان در خصوص شیوه فیلمبرداری این کار اظهار داشت: روال معمولی این گونه است که وقتی فیلمنامه را میخوانیم ایدهای برای ساختار بصری فیلم به ذهنمان میرسد و بعد با کارگردان مطرح میکنیم و به نقطه نظر مشترک میرسیم. در این فیلم هم به همین شیوه کار شد با این تفاوت که من در رستاخیر توانستم از حضور یک فیلمبردار استفاده کنم و بیشتر صحنهها توسط آقای برازنده فیلمبرداری شد و من همراه با آقای درویش پشت مونیتور بودیم و در مورد قابها صحبت میکردیم.
وی ادامه داد: این فیلم جزو آثار فاخر سینمای ایران به حساب میآید اما از نظر امکانات فنی چیز فوقالعادهای در اختیارمان نبود و با همان امکاناتی که در سینمای ایران موجود است، کار را انجام دادیم و حتی در سال 89 بعضی از امکاناتی که سینمای ایران امروز دارد را نداشتیم.
مدیرفیلمبرداری رستاخیز همچنین با یاد زندهیاد محمد صاحبی اظهار داشت: یکی از تلخترین دوران کار من در رستاخیز اتفاق افتاد و یکی از بچههای گروه من زندهیاد محمد صاحبی از بالای سکو سقوط کرد و متاسفانه جانش را از دست داد.
بر اساس این گزارش، در ادامه نشست علی قلیزاده تهیهکننده رستاخیز نیز در خصوص ساخت این فیلم گفت: فیلم رستاخیز سابقهاش به سال 80-81 برمیگردد که اولین قدمها برایش برداشته شد و سرانجام در بهمن 88 به فیلمبرداری رسید که 11 ماه فیلمبرداری به طول انجامید و یک سال و نیم مراحل پس از تولید آغاز شد که افراد زیادی برای آن زحمت کشیدند.
وی در مورد هزینههای تولید رستاخیز خاطرنشان کرد: وقتی فیلمی توسط بخش دولتی ساخته میشود مردم حق دارند از جزئیات آن مطلع باشند اما وقتی یک پروژه در بخش خصوصی ساخته میشود، حق دارد تا بخشی از اطلاعات را نزد خود نگه دارد و این پروژه نیز صرفا با منابع بخش خصوصی نیز ساخته شد و در جذب منابع هم رعایت شد تا همچون موضوع پاکیزگی صورت گیرد.
علیقلیزاده تصریح کرد: بیش از 50 درصد از منابع مالی خارج از ایران جذب شد و آدمهای مختلف در قالب دو شرکت سرمایهگذاری کردند اما بعضی از دوستان نیز نقش حمایتی داشتند و مثل همه فیلمهای دیگر و به رسم ادب و احترام در تیتراژ حضور دارند اما سهامداران بخش خصوصی هستند.
تهیهکننده رستاخیز در ادامه بیان داشت: از مطرح شدن ایده تا زمان ساخت 12 سال طول کشید و این مدت همگی صرف تولید فیلم نشد اما در تمام این 12 سال من و آقای درویش عمرمان صرف این کار شد.
همچنین مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس رستاخیز نیز در سخنانی اظهار داشت: بهترین کارم که اولین کار احمدرضا درویش بود به نام «آخرین پرواز» را با او انجام دادم و بهترین کارم نیز آخرین کار درویش به نام رستاخیز است و وقتی از طرف مدیر تولید این کار با من تماس گرفته شد با وجود اینکه کارهای تاریخی زیادی انجام دادم اما تمام منابع توسط آقای درویش در اختیار من قرار گرفت که برخی از لوکیشنها را بازسازی کردیم و برخی را کاملا ساختیم.
وی تاکید کرد: مطلب مهم دید آقای درویش و علیقلیزاده بود که آنها به صنعت سینمای ایران فکر میکردند و باید از آنها تشکر کنم که به گروه صحنه و گریم ایرانی اعتماد کردند و این اعتماد، اعتماد به نفس ما را هم بیشتر کرد.
----------------
تمامی حقوق برای هنر ایرانی محفوظ و انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
تمامی حقوق برای هنر ایرانی محفوظ و انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
تخصصی - تاریخ هنر ایران
تخصصی - موسیقی
تخصصی - تئاتر
تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به "خانه ی هنر و ادبیات پارسا" است
استفاده از مطالب (انتشار عمومی) پایگاه با ذکر منبع بلامانع است
طراحی شده توسط گروه تکاپو