یکشنبه 02 ارديبهشت 1397 ساعت: 08:57

هنر ایرانی

مقالات تخصصی

موسیقی محلی ایران
مقالات تئاتر

سه شنبه 92/10/17 | ساعت: 09:44 | کد خبر: 2204 | بازدید: 45905 | ©
پست الکترونیک
چاپ

‌محمدحسین نیرومند در نشست تخصصی نمایشگاه کاریکاتور حوزه هنری گفت:‌ کاریکاتوریست‌ها دور خودشان پیله بسته‌اند و نمی دانند این هنر چقدر می تواند در رفع معضلات اجتماعی راهگشا باشد.

به گزارش هنر ایرانی به نقل از خبرگزاری فارس، در این نمایشگاه 45 اثر با موضوع زندگی شیرین به نمایش درآمده است.

همچنین همزمان با افتتاحیه این نمایشگاه نشست تخصصی«تبیین جایگاه کاریکاتور و نقش اجتماعی آن» برگزار شد که در این نشست مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری، محمد حسین نیرومند، سید مسعود شجاعی طباطبایی و عباس ناصری از هنرمندان خراسان شمالی حضور داشتند.

محمد حسین نیرومند در نشست تبیین جایگاه کاریکاتور که عصر دیروز در گالری عالی حوزه هنری برگزار شد گفت: هنرمندان کاریکاتوریست دور خودشان پیله بسته اند و نمی دانند این هنر چقدر می تواند در رفع معضلات اجتماعی راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه هنر کاریکاتور در بعد از انقلاب قابل مقایسه با دوره های دیگرش نیست افزود: کاریکاتور بعد از انقلاب بی تردید مدیون حوزه هنری است. حبیب صادقی 20 سال پیش دانشجویان رشته تجسمی دانشگاه تهران را به کار ترغیب کرد و گروه کاسنی تشکیل شد که دوسالانه بین المللی کاریکاتور هم از همین گروه شکل گرفت.

وی گفت: اگر کسی منصف باشد بی تردید خواهد گفت که حوزه هنری تا چه اندازه در شکوفایی کاریکاتور نقش داشته است.

وی با اشاره به اینکه کاریکاتور به خاطر ارتباط صمیمی و آسان با مخاطب می تواند در حوزه بین المللی نقش داشته باشد تصریح کرد: اولین دوسالانه کاریکاتور نیز با حضور 60 کشور برگزار شد در حالی که موزه هنرهای معاصر هم به خاطر نمی آورد از 60 کشور آن هم در نخستین دور جشنواره ای در ایران هنرمندان حاضر شوند.

نیرومند، کاریکاتور را زبان تصویری دانست و تصریح کرد: این جشنواره هم می تواند در سالهای آینده بین المللی برگزار شود اتفاقاً بسیاری از نمایشگاههای بین المللی کاریکاتور در کشورهای دیگر در شهرستان هایشان برگزار می شود . کار جالب دوستان ما در بجنورد نیز این بود که عکس هنرمند مطرح موسیقی مقامی شان را گذاشته و یک هنرمند خارجی معروف در حوزه کاریکاتور او را کشید. ما می توانیم استانهای مختلف را متولی هنرهای گوناگون قرار دهیم.

در ادامه این نشست،‌مرتضی گودرزی دیباج با انتقاد از عدم توجه رسانه ملی به هنرهای تجسمی و کاریکاتور گفت: اگر برنامه های تلویزیون را در طول یک هفته یادداشت کنیم خواهیم دید که این رسانه تا چه اندازه به سینما و چقدر به هنرهای تجسمی می پردازد.

وی با بیان اینکه این قضیه علاوه بر بحث شرعی ، مباحث علمی و انسانی را هم زیر سئوال می برد اظهار کرد: این پرداخت رسانه پرکن به سینما در حالی است که تاثیر فیلم هایی که درباره آنها برنامه سازی می شود به هیچ عنوان در جامعه احساس نمی شود و در عین حال خبر جشنواره های تجسمی صرفا در تلویزیون زیرنویس می شود.

این نقاش تصریح کرد: ما به اندازه همه تاریخ مدیون هنرهای تجسمی مثل معماری، نقاشی، خوشنویسی و ... هستیم و به اندازه همه تاریخ هم از این وضعیت رسانه ها طلبکاریم.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل اینکه منطقی برای ارزیابی این شرایط وجود ندارد برخی از رشته ها که عملکردشان مثل کاریکاتور در جهان اثبات شده ، در کشور ما همچنان ناشناخته مانده است.

وی افزود: امروزه ارزش هر چیزی از طریق جعبه جادویی تلویزیون تعریف می شود یعنی هر چیزی که از جعبه جادویی پخش شود آرام آرام در بین مردم ارزش می شود.

گودرزی دیباج با بیان اینکه کاریکاتور یکی از رشته هایی است که مظلوم واقع شده تاکید کرد: من معتقدم که کاریکاتور مثل نفت خام است که هر گونه فرآورده ای از آن برداشت می شود و اگر این اتفاق نیفتاده دلیل بر نا کارآمدی است که به ارزش واقعی آن پی نبرده اند.

وی ادامه داد: در سطح بین المللی از لحاظ کمی بیشترین عدد تولید کاریکاتور را ما داریم و بیشترین جوایز بین المللی در رشته کاریکاتور به ایران تعلق گرفته است در حالی که جشنواره این رشته هنری نهایتا با حداکثر 50 میلیون برگزار می شود. کاریکاتور با این جشنواره ارزان نیز بهتر از سایر رشته ها بسیاری از آسیب های اجتماعی را مطرح می کند.

این مقام مسئول افزود: تاریخ تمدن اسلامی که سینما ندارد . هنوز هم در جهان تاریخ هنر را بر اساس هنرهای تجسمی می نویسند. سینما تنها 100 سال سابقه دارد گر اندازه یک دهم از آنچه در حوزه سینما هزینه می شود صرف یکی از رشته های تجسمی شود قطعا شرایط متفاوتی خواهد داشت.

همچنین در این نشست ناصری دبیر 4 دوره جشنواره سراسری کاریکاتور و مدیر مجله کارتون نیز اظهار کرد: اگر در این 4 دوره پشتیبانی حوزه هنری را نداشتیم موفق نمی شدیم و بسیاری جشنواره ها نیز هستند که حتی دوره دومشان را نیز نمی توانند برگزار کنند.

وی افزود: دور اول جشنواره ما بین المللی بود اما در دوره های بعد با سیاست گذاری ها، کشوری برگزار شد اما جشنواره ما قابلیت بین المللی شدن را دارد گرچه مطمئنم حوزه هنری استان ما پای این موضوع می ایستد و امیدوارم مسئولان حوزه هنری مرکز نیز از ما حمایت کنند.


----------------
تمامی حقوق برای هنر ایرانی محفوظ و انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اضافه کردن نظر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

هنر ایرانی، مقالات تخصصی

 تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به "خانه ی هنر و ادبیات پارسا" است
استفاده از مطالب (انتشار عمومی) پایگاه با ذکر منبع بلامانع است

طراحی شده توسط گروه تکاپو

Favicon1