یکشنبه 02 ارديبهشت 1397 ساعت: 09:28

هنر ایرانی

مقالات تخصصی

موسیقی محلی ایران
مقالات تئاتر

دوشنبه 88/01/03 | ساعت: 05:00 | کد خبر: 110 | بازدید: 454392 | © حسینی پارسا
پست الکترونیک
چاپ

 

همشهری کین اثری منحصر به فرد در تاریخ سینمای جهان محسوب می شود ، به شخصه این فیلم و ارزش آن را متوجه ی  داستان تراژیک و ساختار فوق العاده اش ، خصوصا در آن بازه ی زمانی می دانم ، به نظر من فضای این فیلم نقش بسزائی در سطح ارزشمندی آن گذاشته است ، نور در این فیلم جلوه ای بارز دارد و می توان یکی از قوی ترین دلائل ماندگاری آن را متوجه ی  نورپردازی قدرتمند و هنرمندانه اش دانست.

 

Citizen Kaneposter

اما مؤلفه ی خاص و مهم در فیلمنوشت این اثر ارزشمند ، عدم وجود ضد قهرمان عینی و همیشه حاضر و صرف است ، بطوری که می توان گفت قهرمان قصه یعنی " فاسترکین" خود ضد قهرمان قصه نیز محسوب می شود! چرا که عموما حضوری عینی از ضد قهرمان ها در فیلم به جز حضور کوتاه و البته موثر گینس ، دیده نمی شود و به نظر می رسد فاستر کین از ابتدا به خاطر غرور بی سر حد خود از تعادل خارج می شود و به مرور و در سه مرحله بحران و شکست پی در پی به فاجعه می رسد در این باب می توان اشاره ای جدی به نابلدی کین در امور سیاست کرد و دلیل اصلی شکست وی را متوجه ی درگیری او با سیاستمداران دانست ، چنانکه حمله های  فاستر کین به رئیس جمهور و به نوعی برخورد غیر حرفه ای اش با فرماندار گینس او را در موقعیتی قرار می دهد که با طناب  نا مستحکم غروراش به چاهی وارد شود که کمتر بتوان از آن خارج شد!
لازم است اشاره ای دیگر به جایگاه ضد قهرمان در این فیلم داشت و آن اینکه عدم پرداخت عینی به شخصیت های منفی و به نوعی خلق ضد قهرمانهایی نامرئی! تصمیم در مورد آنان را به شدت دشوار کرده و بیشتر کشمکش ها را متوجه ی درگیری های درونی قهرمان کرده است تا درگیریهای فردی و البته کوتاه مدت او با اندک ضد قهرمانهای حاضر.
در نهایت به عقیده ی من ، همشهری کین به عنوان یک اثر کلاسیک و با وجود شاخصه های کنونی یک فیلم نوشت خوب و حتی کلاسیک ، استفاده ی چندانی از فیلمنامه ای فنی نکرده است و قدرت فیلم به اصل داستان قوی و از سوی دیگر ساختار خوب و استوار آن و نهایتا نورپردازی هنرمندانه ، استوار است.

تحلیل صحنه به صحنه!

صحنه 1- تابلوی ورود ممنوع – نمائی از قصر متروک  کین – مرگ کین در تنهائی – قنچه ی رز
صحنه 2- نمایش فیلم تبلیغاتی کین – شهرت و ثروت کین و خبر مرگ او – نوع زندگی کین و...
صحنه 3- سالن نمایش فیلم - راز قنچه ی رز – پیگیری راز
صحنه 4- دیدار با سوزان الکساندر و برخورد بد سوزان
صحنه 5- پیگیری یاداشت های تاچر
صحنه 6- کودکی کین – تحویل شدن کین به تاچر
صحنه 7- سرکشی کین از کودکی تا بزرگی در برابر تاچر و علاقه ی کین به دفاع از مردم و عدم علاقه ی کین به ثروت
صحنه 8- انتقال روزنامه از کین به تاچر
صحنه 9- دیدار با برینسی دوست کین –  فلاش بک - ارائه ی اطلاعاتی در مورد کین و عدم کشف راز رز – بازگشت به حال - معرفی جاناتای
صحنه 10- فلاش بک - تحویل روزنامه ی جدید توسط کین – حدف سردبیر پیر – اعلامیه ی اصول زندگی – چاپ روزنامه ی جدید – تلاش برای رشد روزنامه -  رسیدن تیراژ به 684000 نسخه – جشن روزنامه – مسافرت کین
صحنه 11- علاقه ی مین به خریدن مجسمه و الماس - بازگشت کین با همسرش امیلی (ازدواج کین)
صحنه 12- بازگشت به زمان دیدار با برینسی – معرفی سوزان الکساندر – پاس به جاناتای
صحنه 13- دیدار با جاناتای در بیمارستان – معرفی امیلی
صحنه 14- فلاش بک – زندگی امیلی و کین – سرد شدن زندگی امیلی و کین – نارضایتی امیلی از حرکات کین – حمله ی کین به رئیس جمهور- کین روز به روز مغرور تر می شود – بازگشت به زمان دیدار با برینسی – معرفی سوزان
صحنه 15-  فلاش بک – آشنائی کین و سوزان  - ورود به خانه ی سوزان و دوستی کین با سوزان – سوزان خواننده است و پیانو هم می زند
صحنه 16- سخنرانی کین برای انتخابات فرمانداری – درگیری اولیه با گینس – لو رفتن ارتباط کین و سوزان نزد امیلی – تهدید کین توسط گینس –  تصمیم کین برای ادامه ی مبارزه و عدم توجه به تهدید گینس - جدائی امیلی
صحنه 17- لو رفتن ارتباط کین و گینس  در جراید – شکست کین در انتخابات – درگیری کین با جاناتای
صحنه 18- ازدواج کین با سوزان و تصمیم کین برای ساختن اپرا برای سوزان
صحنه 19- اصرار کین برای خوانندگی سوزان و ساخت اپرا برای سوزان – خوانندگی سوزان در اپرا
صحنه 20- نقد هنری جاناتای در مورد سوزان و تکمیل آن توسط کین  -  بازگشت به زمان دیدار با جاناتای در بیمارستان –  از راز قنچه ی  رز خبری نیست!
صحنه 21- دیدار با سوزان الکساندر و صحبت در مورد کین – سوزان مست است – مردم با شنیدن صدای سوزان عصبانی می شدند!
صحنه 22-  فلاش بک – زندگی سوزان و کین – آموزش موسیقی سوزان – سوزان در موسیقی کم فهم است – اصرار کین برای ادامه ی خواندن سوزان
صحنه 23– چاپ مطلب جاناتای علیه سوزان در روزنامه ی کین – درگیری کین و سوزان – تاکید کین بر ادامه ی خواندن سوزان
صحنه 24- سوزان همچنان می خواند – روزنامه های کین برای سوزان تبلیغ می کنند
صحنه 25- خود کشی سوزان – زنده ماندن سوزان – صرف نظر کین از ادامه ی خواندن سوزان
صحنه 26- قصر بزرگ کین و زندگی در آن – زندگی سرد و یکنواخت سوزان در قصر – اعتراض سوزان به این زندگی
صحنه 27- پیک نیک سوزان و کین –بهانه گیری و  درگیری سوزان و کین (سیلی خوردن سوزان از کین)
صحنه 28- سوزان از کین جدا می شود – چارلی التماس می کند – سوزان می رود – چارلی خرد می شود – بازگشت به زمان دیدار با سوزان در کافه –  بازگشت به کافه و دیدار سوزان – معرفی مامور تشریفات
صحنه 29- دیدار با مامور تشریفات در قصر زانادو – فلاش بک – ری اکشن کین پس از رفتن سوزان – چارلی همه چیز را بهم می زند اما کره ی شیشه ای را در دست میگیرد و میرود و می میرد! – بازگشت به دیدار با مامور تشریفات – عکاسی از چیزهایی که چارلی در تمام عمرش جمع کرده بود. راز قنچه ی رز هنوز کشف نشده- صرف نظر از کشف راز
صحنه 30- آتش زدن تمام زندگی چارلی – قرائت راز قنچه ی رز توسط نریشن – قنچه ی رز سورتمه ی دوران کودکی کین است.
صحنه 31-  تکرار صحنه ی یک  – تابلوی ورود ممنوع!

تحلیل صحنه و بررسی ارائه ی اطلاعات  بر اساس صحنه ها!

1- زندگی سرد و متروک – مرگ فاستر کین (اشاره)
2- کین ، مردی با یک دنیا شهرت (تفصیلی)
3- قنچه ی رز (طرح معما ی اصلی)
4- سوزان الکساندر ، زنی سرخورده و درمانده (اشاره)
5- داستان اصلی – چگونگی آغاز داستان – کودکی فاستر کین – حضور تاچر و معرفی نسبی او (اشاره)
6- معرفی چارز فاستر کین – ادبیات فاستر کین – روزنامه نگاری او (اشاره)
7- ضعف کین در مقابل تاچر (اشاره)
8- معرفی برینسی دوست کین – معرفی بیشتر خصوصیان کین (اشاره)
9- خرید روزنامه ی دوم- معرفی اخلاق کاری و روزنامه ای کین – قدرت طلبی کین – اشاره به اعلامیه ی اصول زندگی!
10-  اولین ازدواج کین ، ازدواج با امیلی و معرفی نسبی امیلی
11-  اشاره به سوزان الکساندر و خصوصیات او (ارائه ی کد)
12- معرفی جاناتای لیلان دوست کین – معرفی بیشتر کین – کین خود خواه است
13- معرفی نوع زندگی کین و امیلی – سردی زندگی کین و امیلی (اشاره)
14- آشنائی با سوزان الکساندر – معرفی سوزان
15- معرفی بیشتر زندگی کین – قدرت طلبی کین – شرکت در انتخابات – مردم دوستی کین – مبارزه برای مردم!
16- درگیری فاستر کین با گینس – جدایی از امیلی (اولین بحران)
17- شکست فاستر کین در برابر گینس (نقطه ی عطف)
18- درگیری جاناتای با کین – اولین مقابله با کین! – آغاز پس لرزه های شکست
19- ازدواج با سوزان الکساندر و آغاز دوباره ی مبارزه – مبارزه با مردم!
20- مناظره ی کین و جاناتای – ارائه ی کد ایجاد بحران
21- معرفی زندگی دوم کین  و سوزان
22- مقابله ی جاناتای با کین ، چاپ مطلب علیه سوزان – درگیری کین و سوزان – اخراج لیلان معرفی کارائی اعلامیه ی اصول زندگی (دومین بحران)
23- پافشاری کین بر مبارزه با مردم – حذف سوزان – شکست دوم کین
24- آغاز مبارزه ی درونی کین، قصر
25- درگیری های دائمی با سوزان – ارئه ی کد های شکست دوباره (سومین بحران)
26- جدائی سوزان از کین و شکست نهائی کین –  مرگ فاستر کین در نهایت شکست
27- در جستجوی راز قنچه ی رز – صرف نظر از کشف راز
28- اشاره ی روایتی به راز قنچه ی رز – کشف راز ( گره گشائی داستان)

مشخصات فنی فیلمنامه!

کشمکش :
قهرمان: درونی -  فردی

ضد قهرمان :  فردی

سبک :

نوعی اکسپرسیون تعدیل یافته با چاشنی تراژدی بسیار

ژانر:
چیزی میان تنبیه و سرخوردگی با سنگینی به طرف ژانر تنبیه

ایده ی اولیه :
ثروتمندی بزرگ که بر اثر غرور دچار فاجعه می شود

ایده ی ناظر:

شکست غرور و نمایش سرنوشت کسی که از تعادل خارج شده است.

خصوصیات قهرمان :
سرکش ، مغرور ، کله خر! ، در فکر مقابله با نیرو های حاکم ، اما گاهی دوست داشتنی و حتی همدلی برانگیز ، قابل دلسوزی است.

خصوصیات ضد قهرمان:
اطلاعات چندانی در این باب ارائه نمی شود اما بر اساس گفته های کین و حضور گینس افرادی حرفه ای و زیرک و سیاستمدار هستند.

مشکل فزاینده :
غرور بی سر حد قهرمان که او را دچار بحران و شکست های پی در پی می کند.

حذف پلان:

فیلم چندان بر پایه ی فیلمنامه پایدار نیست و می توان برخی پلانها  مثل برخی از پلانهای قصر یا اشاره به زندگی ها و... را حذف کرد بی آنکه فیلم آسیبی ببیند!
نویسنده می توانست برخی از اطلاعات را در یک صحنه ارائه دهد و از کش دادن صحنه ها بپرهیزد.

نقطه ی اوج:


لو رفتن ارتباط کین با سوزان و درج آن در جراید و شکست در انتخابات

حادثه ی محرک :


توسط کسی که قدرت تغییر زندگی قهرمان را دارد رقم می خورد اما قهرمان نیز آن را ادامه میدهد.

تحلیل متن :

فیلم بیشتر بر متن متکی است تا زیر متن ، با نظر من به راز قنچه ی رز سطحی پرداخت شده است و نویسنده چندان سعی در پرداخت زیر متنی نداشته است.

نقاط عطف:

1-بحران اصلی ، لو فتن ارتباط کین و سوزان در جراید (شکست اول)

2-بحران دوم ، چاپ مطلب علیه سوزان – خودکشی سوزان (شکست دوم)

3-بحرتم نهائی ، جدائی از سوزان و مرگ کین  (شکست آخر)

پایان فیلم:

پایان فیلم صادق است.

سید محمد مهدی حسینی پارسا




----------------
تمامی حقوق برای هنر ایرانی محفوظ و انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اضافه کردن نظر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

هنر ایرانی، مقالات تخصصی

 تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به "خانه ی هنر و ادبیات پارسا" است
استفاده از مطالب (انتشار عمومی) پایگاه با ذکر منبع بلامانع است

طراحی شده توسط گروه تکاپو

Favicon1