جمعه 01 تیر 1397 ساعت: 02:24

هنر ایرانی

مقالات تخصصی

موسیقی محلی ایران
مقالات تئاتر

یکشنبه 91/10/17 | ساعت: 02:20 | کد خبر: 1938 | بازدید: 45983 | © احسان هوشيارگر‌
پست الکترونیک
چاپ

 

 

Baghe Ferdos

از ميدان تجريش كه به سمت پارك وي بياييد، محله‌اي قديمي در شمال تهران قرار دارد به نام باغ فردوس. باغ فردوس يكي از چند باغ بزرگي است كه سال‌هاي سال در شمالي‌ترين نقطه پايتخت قرار داشت و امروز فقط نامي از آنها باقي مانده است. اما در همين محله باغ فردوس عمارت زيبايي قرار دارد كه براي اهالي سينما رنگ و بوي ديگري دارد؛ رنگ و بويي به قدمت تاريخ هنر سينما در ايران.
 

 

از تاريخ دقيق بناي باغ فردوس و عمارت زيباي درون آن كه حالا همه آن را به نام موزه سينما مي‌شناسند، اطلاع دقيقي در دست نيست، اما برخي مستندات حكايت از آن دارد كه اين باغ در زمان محمدشاه قاجار ساخته شده است. پس از فوت نظام‌الدوله مالك باغ، پسرش دوستعلي‌خان معيرالممالك داماد ناصرالدين شاه شد. او بر اساس آنچه روايت كرده‌اند، به اين باغ و عمارتش اهميتي نمي‌داد تا اين كه باغ، رو به ويراني گذاشت. سال 1336 شمسي باغ فردوس بين وزارت آموزش و پرورش و شهرداري تهران تقسيم شد. پس از انقلاب اسلامي هم در سال 58 زير پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درآمد و به عنوان مركز آموزش فيلمسازي از آن استفاده مي‌شد و بالاخره سال 81 به عنوان موزه سينما مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

ساختماني سه طبقه وسفيد رنگ با پله‌هاي سنگي منحصر به فرد كه وقتي به در ورودي موزه مي‌رسيد يكباره خود را در دل تاريخ احساس مي‌كنيد؛ تاريخ پر پيچ و خم سينماي ايران كه پر است از تصاوير بكر و ناديده هنرمندان كه حالا پس از يك قرن از ورود سينماتوگراف به پايتخت لقب پيشگامان سينماي ايران را به خود گرفته‌ است.

عكس‌هايي از فيلم‌هاي سينمايي، سينماها و هنرمندان در كنار پوسترها، مجلات، وسايل قديمي ‌و... كه از حدود صد سال پيش براي سينماي ايران به يادگار مانده، در كنار هدايا و جوايز سينمايي بزرگاني نظير علي حاتمي، عزت‌الله انتظامي، ابراهيم حاتمى‌كيا، عباس كيارستمي، رخشان بني‌اعتماد، ابوالفضل جليلي، نيكي كريمي، رسول ملاقلى‏پور، سهراب شهيد ثالث و.... كه در زير سقف‌هاي ساختمان قديمي‌ و مجلل موزه سينما خود نمايي مي‌كند.

اگر انتظار داريد در موزه با جمعيتي عجيب مواجه شويد، اشتباه كرده‌ايد و براي ما ايراني‌ها كه كمترين وقت را براي بازديد از تاريخ و موزه‌هايمان صرف مي‌كنيم، موزه سينما نيز همان حكايت را دارد؛ ساكت و خلوت و شايد همين خلوتي بيش از حد موزه باشد كه به شما اجازه مي‌دهد ساعت‌ها بتوانيد بدون مزاحمت در تالارهاي مختلف آن قدم بزنيد و از اولين جايزه تاريخ سينماي ايران گرفته تا جوايز سينمايي نيكي كريمي را كه همين چند وقت پيش در مراسمي با حضور استاد عزت‌الله انتظامي به موزه اهدا شد در يك قاب ببينيد.

موزه سينما، از آن دسته موزه‌هايي است كه اگر پايتان را داخل آن بگذاريد حوصله‌تان به هيچ عنوان سر نمي‌رود. در گوشه‌گوشه اين عمارت به دليل وجود نماد‌هايي از سينماي ايران براحتي مي‌توانيد حس و حال سينما و دنياي آن سوي جعبه جادويي تلويزيون و پرده نقره‌اي را درك كنيد.

نكته: اگر انتظار داريد در موزه سينما با جمعيتي عجيب مواجه شويد، اشتباه كرده‌ايد و براي ما ايراني‌ها كه كمترين وقت را براي بازديد ازتاريخ و موزه‌هايمان صرف مي‌كنيم موزه سينما نيز همان حكايت را دارد؛ ساكت و خلوت
موزه به بخش‌هاي مختلفي تقسيم شده است. اگر به‌صورت خانوادگي براي بازديد اين موزه برويد نگران سر رفتن حوصله بقيه اعضاي خانواده نباشيد، زيرا در يك بخش بزرگ‌ترها با ديدن تصاويري از بازيگران و فيلم‌هاي قديمي مي‌توانند سرگرم شوند و در قسمت ديگري جوان‌ترها مي‌توانند اطلاعات بسياري درباره بازيگران معاصر و همنسل خودشان به دست بياورند و در بخش ديگر عروسك‌هاي فيلم‌هاي كارتوني به استقبال كودكان مي‌آيند؛ از كلاه قرمزي و پسرخاله گرفته تا عروسك‌هاي مدرسه موش‌ها.

شروع موزه همراه است با خاطراتي از اولين سال‌هاي ورود دوربين به ايران همراه با عكس‌هايي از اولين دست‌اندركاران فيلم‌هاي ايراني مثل ميرزا ابراهيم‌خان، روسي‌خان، اردشيرخان، علي وكيلي، خان‌بابا معتضدي، عبدالحسين‌خان سپنتا و آوانس اوگانيانس، كارگردان اولين فيلم داستاني ايران يعني آبي و رابي، 1309.

در گوشه‌اي از تالار اول، صندلي چوبي سه تايي زير عكس‌ها قرار دارد كه مربوط است به صندلي سالن‌هايي كه در دهه 10 يا 20 شمسي در تهران فعال بوده است. تالار جشنواره‌ها و حضور بين‌الملل، تالار آبي، تالار مياني، اتاق دفاع مقدس، اتاق كودك و نوجوان، اتاق سالن‌هاي سينما، اتاق دوبله و موسيقي، اتاق ارامنه و اتاق زيرگذر تاريخ، بخش‌هاي داخلي موزه سينما را تشكيل داده است. نمايشگاه سالن‌هاي سينما با يك دستگاه نمايش زغالي متعلق به دهه 1920، تجهيزات قديمي سينماي ايران، تجهيزاتي مثل دوربين فيلمبرداري 16ميليمتري اوريكون و تماشاي دوربيني كه اولين فيلم رنگي ايران به نام گرداب در سال 1322 با آن فيلمبرداري شد در كنار نمايشگاه دوبله و موسيقي با دستگاه گرامافون كوكي كيفي كه براي پخش صفحه‌هاي 78 دور از آن استفاده مي‌شد، حس و حال عجيبي به بازديدكنندگان از موزه سينماي ايران مي‌دهد.

اما بدون شك براي همه بازديدكنندگان هيچ تالاري شايد جذاب‌تر از تالار افتخارات سينماي ايران نباشد. «نمايشگاه جوايز و حضور بين‌الملل» جايي است كه شما را با اولين حضورهاي جهاني سينمايي ايران آشنا مي‌كند و شايد براي خيلي‌ها تعجب‌آور باشد كه بدانند براي اولين بار سينماي ايران با فيلم «شرمسار» به كارگرداني اسماعيل كوشان اولين حضور بين‌المللي خود را در جشنواره ملل آسيايي بمبئي تجربه كرد.

غرفه‌هاي مخصوص لباس، غرفه زنده‌ياد علي حاتمي، غرفه استاد عزت‌الله انتظامي در كنار ساموئل خاچيكيان، ولي‌الله خاكدان، رخشان بني‌اعتماد، پوران درخشنده، رسول صدرعاملي، كيومرث پوراحمد و... از جمله غرفه‌هاي مورد علاقه بيشتر بازديدكنندگان موزه سينما است.

همچنين قاب بزرگي كه در آن عكس‌هاي پرسنلي و كوچك شماري از ياوران سينماي ايران در قبل از 1360 وجود دارد، يكي ديگر از ديدني‌هاي موزه سينماست. براي ديدن قسمت‌هاي ديگر بايد به طبقه زيرين موزه سينما مراجعه كرد. پله‌هايي كه بازديدكنندگان را با چهار سالن مجزا مواجه مي‌كند. اولي سينماي جنگ است كه با چيدماني جنگي ياد و خاطره فيلمسازان با موضوع جنگ را پاس داشته است. سالن دوم، سينماي كودك و نوجوان است كه در آن يادگارهاي خاطره‌انگيز و محبوب اين سينما از جمله كلاه قرمزي و پسر خاله، گلنار و... به نمايش گذاشته شده است. جايگاه صداهاي ماندگار و آهنگسازان فيلم، سالن ديگر اين موزه زيبا است و در آخر با سالن ارامنه مواجه مي‌شويد كه به نقش تاثيرگذار اين اقليت ديني در اعتلاي سينماي ايران تاكيد دارد.

البته آنهايي كه بتازگي سري به موزه سينما زده‌اند حتما مي‌دانند در پشت اين عمارت بزرگ ساختماني دارد ساخته مي‌شود كه قرار است فيلمخانه ملي ايران باشد، اما بظاهر به حال خود رها شده است و ديگر خبري از تكميل آن نيست و اگر ساختمان فيلمخانه نيز هرچه زودتر تكميل شود قطعا لحظات خاطره‌انگيزتري براي بازديدكنندگان از اين موزه رقم خواهد خورد.

 

منبع:جام جم آنلاين



----------------
تمامی حقوق برای هنر ایرانی محفوظ و انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اضافه کردن نظر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

هنر ایرانی، مقالات تخصصی

 تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به "خانه ی هنر و ادبیات پارسا" است
استفاده از مطالب (انتشار عمومی) پایگاه با ذکر منبع بلامانع است

طراحی شده توسط گروه تکاپو

Favicon1