یکشنبه 02 ارديبهشت 1397 ساعت: 09:13

هنر ایرانی

مقالات تخصصی

موسیقی محلی ایران
مقالات تئاتر

سه شنبه 92/10/24 | ساعت: 01:10 | کد خبر: 2213 | بازدید: 45619 | ©
پست الکترونیک
چاپ

مازیار فکری ارشاد:سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر تا کمتر از سه هفته دیگر آغاز می شود.نخستین دوره جشنواره پس از استقرار هر دولت جدید ، معمولا وضعیتی برزخی دارد.عده ای بلافاصله توفیق یا عدم توفیق جشنواره را به مدیریت پیشین سینما نسبت می دهند و گروهی دیگر مدیریت تازه آمده را مسئول خوب و بد جشنواره برمی شمرند.

به گزارش هنر ایرانی ما به نقل از هنر آنلاین، همان گونه که چهار سال پیش جواد شمقدری معاون سینمایی وقت و پس از آن مدیر سازمان سینمایی کشور، جشنواره بیست و هشتم را محصول دوران پیش از خود دانست و وعده داد که عملکرد خود و تیم همفکرانش یک سال بعد و پس از پایان جشنواره بیست و نهم قابل ارزیابی خواهد بود.
اکنون گروهی که سکان اداره سینمای کشور را در دست دارد کوشیده تا با جذب حداکثری فیلم هایی از رویکردها و طیف های گوناگون فکری درون حوزه سینما،به نوعی دل همه را به دست آورد و وضعیت ثبات را بر سینمای ایران حاکم کند.از همین رو جز چند مورد معدود ، تقریبا همه فیلم های ارائه شده و مدعی برای حضور در بخش سودای سیمرغ در فهرست نهایی آثار پذیرفته شده جای گرفته اندو در سال پر ترافیک جشنواره، بیست و نه فیلم در بخش مسابقه حضور دارند و با احتساب فیلم های خارج از مسابقه و بخش نگاه نو ، تقریبا تمامی بضاعت سینمای کشور در اکران یک سال آینده و پس از آن خواهد بود.
از سوی دیگر عملکرد حجت الله ایوبی مدیر تازه آمده سازمان سینمایی از بدو ورود به این مسند – به ویژه در موضوع بازگشایی خانه سینما- مورد نقد و اعتراض گروه هایی از سینماگران قرار گرفت.گروه هایی که در وضعیت تازه منافع خود را به خطر افتاده می دیدند و دست خود را از منابع کلان دولتی کوتاه.این گونه بقای طیف های یاد شده در عرصه سینما با تردید و تزلزلی جدی مواجه می شد.کسانی که در چند سال گذشته گلوگاه های حیاتی سینما را در اختیار داشتند و با بهره مندی از امکانات و بودجه موجود در چرخه اقتصادی سینما ،فیلم های اغلب باری به هر جهت خود را ساختند و در سایه حمایت های مستقیم و غیر مستقیم تیم قبلی مدیریت سینمایی ،به سود های قابل توجهی رسیدند.
این گروه در اوضاع تازه منافع خود را در خطر می بینند و هر لحظه می کوشند با سنگ اندازی در مسیر حرکت سینما و بیرون آمدن صنعت فیلمسازی کشور از رخوت و فضای سرشار از تبعیض گذشته ،منافع از کف رفته خود را بازستانند.ماجرا از مخالفت ها با بازگشایی خانه سینما آغاز شد وبا بخ بن بست رسیدن طرح های پیشنهادی دوستان برای چند پاره کردن ساختار کلی سینما و تاسیس خانه سینمای 2 ادامه یافت.
برخی سینماگران که در دوران مدیریت پیشین از امتیازات ویژه برخوردار بودند در کنار چند گروه دیگر در 4 یا 5 ماه اخیر از هیچ تلاشی برای تحت تاثیر قراردادن ایوبی و گرفتن امتیازات تازه فروگذار نکردند.برخی از این طیف ها که در راس آنان جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمایی قرار دارد با لحنی تمسخرآمیز ،دستاورد های هرچند اندک فعلی را به باد انتقاد گرفته و می کوشند با بیانیه پراکنی و اتهام زنی جریان موجود سینمای کشور را به نفع خود تغییر دهند.
تحقیر و تمسخر روند برگزاری جشنواره سی و دوم، پیش بینی های اغراق آلود در باب کیفیت جشنواره پیشِ رو،صدور بیانیه های غریب که بوی رانت طلبی به وضوح از آن به مشام می رسد و حتی گرفتن انگشت اتهام به سوی سازمان سینمایی در فاجعه انفجار سرصحنه فیلم " معراجی ها" از جمله این رفتار هاست.
عملکرد چند ماهه سازمان سینمایی قطعا خالی از ایراد نیست.اما پایان جشنواره فیلم فجر در فاصله تقریبی یک ماه آینده، نخستین فرصت مناسب برای ارزیابی عملکرد ایوبی و یارانش در کوتاه مدت خواهد بود.آیا بهتر نیست تا پایان جشنواره صبر کنیم وبعد با بررسی وضعیت موجود،دست به ارزیابی بزنیم؟سینمای ایران همواره از این ارزیابی های شتابزده و توام با منافع شخصی و گروهی لطمه خورده است.کسانی که در دوران مدیریت قبلی همواره از زود هنگام بودن قضاوت ها درباره عملکرد سازمان سینمایی ایراد می گرفتند امروز شکیبایی از کف داده و خود زودتر از آنچه باید شمشیرها را از رو بسته اند.

مازیار فکری ارشاد


----------------
تمامی حقوق برای هنر ایرانی محفوظ و انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اضافه کردن نظر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

هنر ایرانی، مقالات تخصصی

 تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به "خانه ی هنر و ادبیات پارسا" است
استفاده از مطالب (انتشار عمومی) پایگاه با ذکر منبع بلامانع است

طراحی شده توسط گروه تکاپو

Favicon1